Tuesday, January 31

Cerita tentang Mommy Hessa dah balik dengan Toknek yang tak sihat.

Ok. First skali, 21st Jan hari tue Mommy Hessa dah selamat sampai Malaysia from Dar Es Salam, Tanzania. Dekat satu bulan 5 Hari Mommy Hessa pi kerja dekat sana. Mommy Hessa sampai di KLIA pagi Sabtu tue kol 8.30. Hessa awal pagi lagi dah bangun. Excited kot nak pi amik Mommy dia. Dgn tak mandi (sejuk sgt kot nak mandikan dia kol 6 pagi) and dengan sembab bgn tido, Hessa dah pakai cantik2 nak pi amik Mommy dia. Mood pon baik jea takdak grumpy2. Hehehe.


Ok. Waktu Mommy kluaq jaa dari arrival hall, aku risau sgt! Risau kalau2 Hessa tak mau dekat Mommy dia. Kompom Mommy Hessa merajuk+sedih. And kompom aku laa yang jadi mangsa nanti. Hahhaha. Ok before tue nak cerita skit pasal si Hessa nie. Hessa si kecik nie actually sgt manja and mengada skit dengan aku. Normally kalau aku dukung, and ada orang lain nak amik; dia akan geleng kepala cakap takmau. Nak aku jaa yang dukung dia. So berbalik pasal Mommy Hessa kluaq dari arrival hall. Bila dia tgk Mommy dia jaa; dia terus tenung mommy dia. Mommy dia hulur tangan nak dukung; dia tak geleng kepala ( kalau Hessa geleng kepala, memang bawak paser laa dekat Daddy..hehehe). Tapi dia senyap saja. And keep on tenung Mommy dia. Alhamdulillah..lepas tue dia nak pi dekat Mommy dia. Senyum+gelak2 ngan Mommy dia bila Mommy dia main cak cak dengan dia and lambung2 dia. Alhamdulillah Mommy dah selamat balik Malaysia and Hessa pon mau dekat Mommy dia :p


Balik jaa dari KLIA teruih pi Gleaneagles Intan. Hessa ada 'dating' dengan Dr Vernon. Hessa dengan muka selebet tak mandi bawak dia pi jumpak Dr Vernon pasal Hessa ada 2nd jab for antiflu H1N1 punya vaccination dengan dia punya 10 months punya check up. Berat Hessa 7.8kg. Tapi aku rasa macam berat lagi dari 7.8kg jaa si budak kecik nih :p. And Alhamdulillah everything semua ok. Development dia and everything just how it should be :).


Petang tue lepas mommy dah tido bagi kurangkan jetlag dia. Kitaorang kluar jalan2 Pavilion bawak Hessa jalan2 skit. Mommy nak lepaskan rindu jalan dengan Hessa. Pi sana lepak dengan Mama Ning Hessa. Lepak sat saja pastu balik umah. Mommy ngantuk jetlag lagi. Heheheh :p


Ok. Esok harinya Sunday 22 Jan 2012 dalam petang kol 3 macam tue Aku dengan wife and Hessa balik ke Kedah visit TokNek (moyang) Hessa. TokNek Hessa tak sihat. Sakit tua. Umur TokNek dah 83 tahun. Actually TokNek Hessa mmg dah tak berapa sihat since 3 minggu lepas. Tapi weekend 14hb Jan tue, aku dapat call dari Tokwan Hessa kata TokNek makin tak sihat. So weekend tue (waktu aku yang time tue dekat team building opis dekat PD) bergegas balik Kedah. 4 Hari aku dekat Baling pastu nie balik plak bawak Hessa n Mommy visit TokNek.


Waktu aku balik sorang 14 Jan 2012 tue, aku sampai jaa Tok (hangpa jgn konpius plak. 'Tok' adalah panggilan aku pada nenek aku and 'TokNek' panggilan Hessa pada 'Tok'. Orang yang sama. Hehe) tgh baring. Dia sedaq aku sampai. Dia tanya sapa. Makcik2 aku yang jaga dia cakap Suhaimi balik. Soalan pertama yang dia tanya time tuh is " Balik sorang saja kaa..mana Hessa dengan Leen". Aku pon bagitau dia yang aku balik sorang saja. Hessa dekat KL and Mommy Hessa dekat Tanzania lagi. Aku cakap dekat dia minggu depan (22 Jan 2012) baru aku bawak balik Hessa+Mommy.

Actually aku dengan adik-beradik yang lain mmg manja dengan Tok. Pasal Tok tinggal dengan family aku and jaga aku+adik beradik yang lain dari kami kecik baby sampai lah kami besaq. Aku sendiri tidoq dengan Tok sampailah aku umur 16 taun masuk MRSM baru aku tidoq sendiri. Tok garang tapi sgt penyayang. Adik Hanim aku antara yang paling manja dengan Tok sebab sampai sekarang kalau dia time sem break university dia, dia still tidoq dengan Tok. Kesian dekat Abang aku, Syariman+Kak Julia and Aniq+Mya pasal depa dekat Sydney. Abang aku kerja sana. Tak dapat laa nak balik. Abang aku menangis2 dalam phone risau pasal Tok and suruh Tok makan ubat, makan bubur etc. Waktu aku balik 14hb hari tue pon aku pon menangis. Aku tak pernah tgk Tok yang dari kecik jaga aku, sakit/tak larat macam nie.


22 Jan 2012 tue waktu sampai jaa umah Baling, dah kol 9 malam macam tue. Ramai sedara yang ada time tue mai visit Tok jugak. Waktu sampai bawak Hessa pi jumpak Tok. Tok mengadu dia tak sihat and dia tak larat. Hessa main2 tepi TokNek dia. Ada satu time tue Hessa without sapa suruh dia pi pegang tangan TokNek. Rasa sedih and touching sgt time tue. Bole plak lepas tue dia baring sambil isap jari dekat sebelah TokNek :)

Lepas tue Hessa mengganas balik laa. Main bola kecik dia jumpak dalam umah tue. Mak aku yang punya. Bola dia buat exercise tangan dia yang tak berapa kuat tue. Sakit saraf. Seronok Hessa main bola kecik tue. Menjerit2 dia. Hehehe.


Kitaorang stay dekat Baling dari hari Ahad malam ke Selasa. Selasa petang balik KL balik pasal Rabu kerja. Hessa di baling main kejar ayam dengan TokWan. Main dengan Maksu. Tgk kucing and ikan kelisa Tokwan. Hehehe. Hari Selasa malam sampai Melawati balik. Jalan jem skit.


Waktu nak balik dari Baling, kitaorang salam2 dengan Tok. Bawak Hessa salam and jumpak Tok. Time salam2 tue Tok cakap,"Tok tak larat nak dukung and main2 ngan Hessa". Sedih gila aku time tue. And yes aku menangis. Tak tahan aku bila Tok walau tak larat macam tue still ingat pasal nak dukung Hessa.

Tok..Kami cucu2 and cicit2 Tok sayangkan Tok!!!

Ya Allah ya tuhanku..sembuhkanlah dan permudahkan segalanya bagi Tok. Amin.


p/s:
Aku nak cakap terima kasih byk2 dekat MakTeh/MakWa/MakTam/MakNjang/MakcikSu/AbgZul+AkakHah etc yang gilir2 datang umah+tido dekat umah aku+jaga tok etc pasal mak aku tak bole buat kerja berat tangan dia ada nerve problem.

To Adik, Anything happen kita be strong ok. Mi tau adik paling manja dengan Tok.

2 comments:

mekchu said...

sedih aku nengok tok hang yg sakit.. teringat lagi peramah dia masa tidoq kat sana dulu.. kirim salam dengan dia ehh..

cik ecah said...

dah lama hessa x update

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...