Monday, December 12

Minggu lepas - Bronchitis / Roller coaster / Mommy back home/ Jalan-jalan makan-makan

Macam2 benda jadi minggu lepas. So entry lepas; Last Weekend part 1 punya trilogy (pasal kenduri Uncle Yik Hessa dekat Baling) aku post nanti lah. Aku agak busy lately. Tak sempat nak post dekat blog baby manja aku nih.

Ok. Nie nak cerita pasal minggu lepas. Actually Hessa lepas balik dari trip Penang+Kenduri Uncle Yik dia dekat Baling, Hessa demam+selsema+batuk. Dua kali pi klinik dekat Melawati tapi still tak ok. Hessa nafas berkahak dengan semput2. Suara dia pon takdak. Kesian betol tgk dia tidoq malam. Asyik terjaga-terjaga pasal nafas tak selesa. Dia plak jenis yang takmau lgsg makan ubat yang klinik nie bagi. Menangis+merenget macam2 kalau nampak ubat.


On Thursday 1 Dec, aku bawak Hessa pi check dekat Dr Vernon. Dr Vernon cakap dia kena bronchitis pasal maybe virus. And Alhamdulillah, Hessa mau makan ubat yang Dr Vernon bagi nie. Maybe ubat yang Dr Vernon nie bagi sedap skit kot..hehehe. Dr Vernon cakap bronchitis nie maybe amik masa dalam 10 hari to heal. Alhamdulillah Hessa makin better lepas makan ubat yang Dr Vernon bagi. Tapi suara dia still serak and tak berapa ada. But dia getting better laa. Alhamdulillah :)


Hessa punya 'Personal Doctor' (hehehe), Dr Mama Ning dia pon ada mai check Hessa and cakap its normal for baby/infant kena bronchitis nie pasal depa tak reti nak kluaqkan kahak tue macam kita orang besaq nie. Sebab tue kahak tue berkumpul dalam lung and buat dia semput and susah nak bernafas. Mama Ning bila check Hessa (siap gua stethoscope bagai ok!) cakap Hessa ok and recovering dah. Lagi satu pasal dia tgk Hessa active and kuat mamam!!! Heheheh. Ok weekend 3-4 Dec Hessa dah makin better. Tapi suara still tak kluaq. Demam dah takdak. Tapi semput/kahak tue still ada lagi.


Monday 5 Dec 2011. Mommy malam nanti kol 10 sampai dekat KLIA. Aku petang tue sampai umah lewat skit pasal byk skit keja dekat opis. Sampai jea umah, aku terus pi check stroller Hessa dekat keta Tok Ayah pasal Tok Ayah cakap ada skru tercabut. Bila aku masuk umah balik, ada bunyik benda merudum. Aku begegas nak naik atas tgk pasai apa. Ya Allah, sekali dekat tangga, Hessa dah terbaring tapi still dalam walker. Aku menggigil time tuh. Hessa plak time aku sampai dia tengah tergamam. Aku terus amik dia and peluk dia. Bila aku amik tue terus dia menangis and keriau (menjerit) even though suara dia takdak. Hessa punya gusi dekat gigi bawah 2 batang tue ada luka.

Aku dengan Puan+Mama Yien+Papa Boy Hessa teruih bawak Hessa pi Klinik. Semua orang panic time tuh. Sampai jea klinik teruih doctor check dia. Alhamdulillah Dr Darina Klinik Kotaraya dekat Melawati nie cakap dia takdak apa2. Dr Darina cakap gusi Hessa berdarah maybe pasal terhantuk dekat walker. Takdak benjol or lebam apa2 dekat lain selain dari berdarah gusi and ada merah skit dekat dagu. Dr Darina cakap maybe malaikat selamatkan Hessa. Kata dia budak kecik mmg macam tue. Depa nie takdak dosa lagi. So malaikat jaga depa. Kalau orang putih depa kata angels jaga. Maksud dia sama laa kot. :D

Apa2 pon Alhamdulillah aku bersyukur sgt takdak anything serious jadi dekat Hessa. Maybe pasal dia still dekat dalam walker dia and tak berguling2 jatuh sendiri. And maybe walker tue tak berpusing2 just turun straight ikut tangga tue jaa. Lagi satu nasib baik pasal tangga tue jenis yang ada 2 portion ala2 zigzag tuh. So Hessa jatuh 5 anak tangga jea. Dia stop dekat bahagian yang tengah. Kalau tangga jenis yang straight memanjang aku taktau laa macamana and apa jadi dekat anak kecik aku nie. Nauzubillah.

Dr Darina cakap if anything jadi in 4 hours macam dia muntah2 kaa apa kaa. Kena bawak Hessa futher check balik. Takut ada internal implication. And keep on motoring dia till 24hours. Check dia active ke tak. Lengan/otot/sendi dia ok ka tak. Dia mau gerak tangan/kaki dia etc tak. Alhamdulillah Hessa takdak muntah2 and dia active. Boleh senyum gelak etc lepas balik dari klinik and masa nak pi KLIA amik mommy dia. Alhamdulillah.

Aku time Hessa dah jatuh tue, masa nak pi KLIA; aku dok pikiaq macamana laa aku nak bagitau dekat Mommy Hessa pasal Hessa jatuh tangga nie. Dah laa semput dengan batuk dia tak berapa nak ok lagi. Nie bulih plak dia jatuh tangga. Aduyai. Mesti terkejut dia kalau dia tau anak kesayangan dia nih jatuh tangga nak nak plak time before dia nak balik. So waktu nak pi amik Mommy dekat airport, kami semua sepakat takmau bagitau Mommy Hessa dulu. Bila dah sampai umah tgh makan baru bagitau Mommy Hessa that Hessa jatuh before dia balik tuh. And Alhamdulillah Mommy Hessa dapat accept bad news tuh (maybe pasal Hessa pon ok time amik Mommy dia dekat KLIA). Nasib baik Hessa takdak apa2 and bole ikut kami pi amik mommy dia dekat KLIA. Kalau Hessa tak ok and tak dapat amik Mommy dia tak tau laa camana nak bagitau Mommy dia. :P. Btw tadak gambaq waktu amik mommy dekat KLIA pasal aku byk shoot video. Takdan plak nak edit video tue lagi. Sibuk and kelam kabut skit lately :o

So lepas nie aku and family semua kena be careful and beringat laa pasal benda nih. Tak perlu nak salahkan sapa2. Benda dah nak jadi. Actually time nak jadi tuh semua orang tgh kelam kabut nak bersiap pasal nak pi amik Mommy Hessa. And from hall atas to tangga, walker Hessa tak lepas lalu situ pasal ada sofa dekat situ. Macamana ntah (maybe pasal benda nak jadik and Hessa pon dah makin lasak/kuat) Hessa boleh tolak walker dia lepas ruang tue. Pengadang tangga nie aku dengan Mommy Hessa dah pi tgk weekend baru nie and just nak double check balik measurement dia. Nanti akan pasang pengadang dekat tangga tue. Tanak lagi benda macam nie jadi lagi. Aku bersyukur sgt2 dekat Allah swt pasal Hessa ok and nothing major jadi dekat dia. Alhamdulillah.

Tuesday 6 Dec 2011. Aku keja hari nie. Mommy dengan Hessa. Mommy still jetlag. Tapi dia kluaq jalan2 pi KL sat pasal Tok Ayah nak beli diari ke apa ntah dekat Jalan Pudu. So Hessa+Mommy+Puan+Yayai+Aiman pon ikut sekali saja round2 duduk atas keta jea. Alhamdulillah Hessa takdak tunjuk apa2 yang merisaukan. Dia active as normal and naughty as usual. Bergurau senda dengan Kakak Yayai and Abang Aiman dia. Alhamdulillah :).


Bila Hessa dah ok skrang nie, kitaorang cakap Hessa punya tragedi jatuh tangga nie pasal Hessa nak main roller coaster. Heheheh :p. Definitely NO-NO lagi tau lepas nie eh sayang! Takmau main roller coaster dekat tangga lagi eh! Sorry buat Hessa jatuh tangga. Nanti daddy pasang pengadang dekat tangga tue eh sayang! We loves you sayang!!!

Hessa still continue makan ubat bronchitis dia. Ada lagi kahak tue time dia tidoq malam. Macam dengkur-dengkur skit budak kecik nie bila dia tidoq malam. Tapi Alhamdulillah dia dah getting better byk laa. Syukur Alhamdulillah


Wednesday 7 Dec 2011. Hessa dah getting better. Semput dah main kurang. Suara pon dah ada skit2. Bangun pagi Mommy suap dia breakfast sambil tgk kushka+mika+momon main :). Tghari pi lepak dengan Mama Ning dekat Pavillion. Hantar Puan+Akak Yayai Hessa pi MARA dulu before pi Pavillion pasal Mama Yien (Mommy Yayai) ada dekat situ time tue.


Waktu dekat Pavillion lepak makan yong tau foo dengan Mama Ning. Sedap jugak yong tau foo dekat pavilion nih. Nanti bole try lagi. Itu ari Mommy dengan Mama Ning jea makan byk :P.


Ok. Hari tue kan Hessa dah naik roller coaster guna walker dia jalan turun tangga dekat umah. Waktu pi Pavillion nih ada dekat tgh tue Christmas punya celebration event. Ada marry go round etc. Aku pon tak pernah naik merry go round nie. So aku naik dengan Hessa. Excited Hessa (actually aku yang excited terlebih kot). Lepas tue pon dia happy jea jalan2 dekat area situ pasal byk lights and colours. (fyi- Hessa mmg suka dengan lights :p)


Lepas tue Mommy dengan Mama Ning lepak minum kopi. Daddy yang tak minum kopi lepak bagi Hessa makan stick biskut choc untuk baby punya. Suka Hessa dengan benda alah nie. Comot as usual laa kalau makan :). Waktu mommy bergossip dengan Mama Ning; Daddy layan Hessa main kasut dia dengan tgk lights dekat merry go round tue pusing. Hehehe :D


Saturday 10 Dec 2011. Pagi kalau weekend seperti biasa Hessa akan makan sambil tgk abang2 Mika +Momon and Kakak Kush dia main.


Tengahari lepas Hessa mandi bawak Hessa pi umah Mama Ira dia. Lepak-lepak kejap dekat sana. Hessa lunch+poopoo+etc pastu gerak gie Amcorp Mall. Cadang nak cari camera TLR Yashica Mat yang dah rosak dekat flea market situ pasal Yashica Mat LM yang mommy bawak pegi Bahamas ada part dia rosak. So nak cari Yashica Mat yang rosak so that bole amik part dia. Tapi pi sana tadak plak orang jual camera lama2 hari tue.


Waktu dekat umah Mama Ira badan Hessa dah macam panas2 skit. So waktu dekat Amcorp Mall mommy dia belikan Cool Fever punya patch tue and tempek atas dahi dia. Lepas tue kami pakat pi Jaya33. Mommy Hessa mengidam nak makan dekat D'Italiane Kitchen. Mmg sedap makanan dekat sini. Aku tak pasti apa Mommy Hessa dengan Mama Ira Hessa order. Tapi semua sedap laa. Mushroom soup dekat sini mmg terbaek bagi aku :)


Sunday 11 Dec 2011. Semalam plak pi makan dekat Sari Ratu Kampung Pandan dengan Puan+Tok Ayah+Papa Boy+Mama Ning+Papa Fizan pasal Mommy Hessa teringin nak makan ayam pop kat situ. Hessa pon pi sekali sedut skit2 jus alpukat. Hehehehe.

Badan Hessa semalam panas skit waktu nak tidoq semalam tapi dah bagi dia makan ubat and tadi waktu aku call Tok Ayah. Tok Ayah Hessa cakap Hessa badan dah tak panas. And kata Tok Ayah dia tgh lincah main dengan Tok Ayah.

Btw baru jea seminggu Mommy Hessa balik sini; tapi weekend nak mai nie Mommy Hessa kena pi Tanzania plak for 1 month plus minus for work. Rindulah Hessa+Daddy dengan Mommy macam nih :(. Tapi apa2 pon pergilah Mommy. Bila lagi Mommy nak merasa jalan2 African countries. Nanti Mommy bole cerita pasal lion and giraffe and other animals di sana dekat Hessa. Nanti bole kirim salam dekat kawan2 abang Mita+Momon and Kakak Kush. And nanti bila balik sini jangan lupa belikan Hessa toys+pezen byk2! We loves you Mommy!!!

2 comments:

yana said...

Aku sgt tersentuh baca kegigihan ko besarkan ank,bertuah your loved ones dpt daddy yg super cool mcm ni!
Dan aku juga kagum dengan kau Lai..jarang lelaki boleh tulis mcm yg ko buat,moga nti hessa dh besar dia akn baca journal ayah dia ni..
Pasal walker tu..mmg bahaya,aku dh 5 org ank ni mmg x bg sorang pon pakai..dh jd isu..mmg nmpk mudah..tp -ve dia lg bnyk dr +ve,sama jgk dgn buai..dh kena pasang pengadang dh tu.
"keep on writing"
~yana~

zaid said...

gua pun kagum ngan lu jon!
gua layan cerita lu sampai abis. kira dah nak sama level ngan ombak rindu. seriyes!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...